HomeNieuwsJubileum van de succesvolle cursus: “Neurorevalidatie op een Ziekenhuis Stroke Unit”

Jubileum van de succesvolle cursus: “Neurorevalidatie op een Ziekenhuis Stroke Unit”

|

Tijdens de tweedaagse cursus, speciaal georganiseerd voor fysiotherapeuten die werken op een ziekenhuis stroke unit, konden deelnemers opnieuw rekenen op een inspirerende en succesvolle leerervaring. Tijdens deze veelgevraagde cursus werd uitgebreid aandacht besteed aan de epidemiologie, diagnostiek, pathofysiologie, herstelmechanismen en passende behandelstrategieën na een beroerte. Bovendien kwamen recente ontwikkelingen, waaronder trombectomie van de hersenvaten, uitgebreid aan bod. De cursus richt zich vooral op de voorwaarden en uitvoering van ‘vroege mobilisatie’ binnen de eerste 2 dagen, het inschatten van functionele prognose, het vaststellen en de impact van cognitieve stoornissen op de triage van patiënten en de overdracht van patiënten informatie binnen de ketenzorg. Tenslotte werden onderwerpen als doelgericht en effectief samenwerken binnen een multidisciplinair team, uitgebreid besproken in de laatste cursusmiddag. De NPI-cursus is gebaseerd op de NVN-richtlijnen van de Federatie Medische Specialisten (FMS) (Startpagina – Herseninfarct en hersenbloeding – Richtlijn – Richtlijnendatabase) en het KNGF-protocol ‘Fysiotherapie bij patiënten met een herseninfarct en hersenbloeding op een ziekenhuis stroke unit’ (KNGF_CVA_Behandelprotocol_V2_2024.pdf )

Volgens cursusleider prof. dr. Gert Kwakkel schuilt de kracht van deze cursus in de voortdurende afwisseling tussen theorie en praktijk, waarbij in de afgelopen 10 jaar inmiddels een hecht docententeam is ontstaan die goed op elkaar is ingespeeld. Daarmee gaat een speciaal woord van dank uit naar mijn collega’s Muriel Koolstra (AUMC), Helene Krijger (AUMC), Jos Goos (BRAVIS- iekenhuis), prof. dr. Carel Meskers (AUMC) en dr. Sander van Schaik (OLVG).


Gerelateerd nieuws