Agenda archief
-
28 Jun
Symposium “De kracht van het onbewust motorisch leren in de neurorevalidatie”
Tijdens dit symposium worden de resultaten gepresenteerd van het vierjarig RAAK-Pro project “De kracht van het onbewuste leren 2.0”. Lees hier meer informatie over dit project. Gedurende dit project is onderzocht hoe onbewuste motorische leerstrategieën toegepast kunnen worden.
-
28 Jun
Het plastische brein ITON
Over de rol van plasticiteit bij ontwikkeling, leren en herstel na CVA, hersenbeschadiging en bij pijn. De wetenschap is tot het inzicht gekomen dat hersenen en zenuwcellen voortdurend van eigenschappen veranderen, ook bij volwassenen. Het leren van vaardigheden (pianospelen, tennissen etc) heeft zijn biologische basis in deze plasticiteit. Herstel na CVA en andere hersenbeschadigingen blijkt te berusten op ingrijpende neurale reorganisatie. Ook bij het ontstaan van chronische pijn speelt plasticiteit een rol.
-
18 Jun
Neurorevalidatie in de 1e lijn ITON
De patiënt met CVA, komt na ziekenhuisopname of revalidatie weer thuis en probeert zijn leven (werk, gezin, hobby etc.) weer op te pakken. De ervaring leert dat dan vaak problemen opduiken welke gerelateerd zijn aan cognitie en gedrag. Tijdens de cursus worden verklaringen voor deze problemen gegeven. Uiteenlopende methoden van interventie die in de eerste lijn kunnen worden ingezet bij deze problemen, worden gepresenteerd. Deze cursus is nuttig voor huisartsen, fysio- en ergotherapeuten, psychologen, thuiszorgmedewerkers en andere hulpverleners in de eerste lijn.
-
22 May
Neurorehabilitation and Neural Repair
This multidisciplinary conference will be important for all professionals dedicated to neurorehabilitation such as physicians, neurologists, physical and occupational therapists, nurses, movement scientists, bioengineers as well as those who are more involved in the management of neurorehabilitation.
-
17 May
Workshop Effectief begeleiden van mensen bij rouw en verliesverwerking Axon leertrajecten
Rouw bij niet-aangeboren hersenletsel verschilt van rouw bij overlijden. Bij niet-aangeboren hersenletsel gaat het over chronisch verlies: verlies dat zich steeds opnieuw aandient; ook wel levend verlies genoemd. Daarnaast wordt het verlies door de omgeving vaak niet erkend als verlies. Dit niet erkennen van het verlies kan soms nog meer beschadigen dan het verlies zelf. Hoe kun je de cliënt en zijn omgeving hierbij ondersteunen? Wat is daarbij helpend zodat de cliënt de juiste ondersteuning krijgt in het verwerkingsproces.
-
13 May
Workshop Ziekte-inzicht bij mensen met hersenletsel Axon leertrajecten
Een gevolg van hersenletsel kan zijn dat een cliënt geen of beperkt ziekte-inzicht heeft. Ook al geeft de omgeving aan dat de persoon ondersteuning behoeft, toch wil dat niet zeggen dat hij dat zelf ook zo ervaart. De mate van inzicht in de eigen mogelijkheden en beperkingen is daarin een belangrijke factor. Als de cliënt wel en hulpvraag heeft, kan deze variëren van vaag tot duidelijk.
-
18 Apr
Neurologie Symposium: (ON)ZICHTBAAR? Het mooiste van kennis is dat je het kunt delen
Neurologie Symposium: (ON)ZICHTBAAR? Het mooiste van kennis is dat je het kunt delen
-
09 Apr
Workshop De partner leren omgaan met de gevolgen van hersenletsel Axon leertrajecten
De gevolgen van hersenletsel zijn voor de partner en de kinderen ingrijpend. Het gaat om gevolgen op cognitief, gedragsmatig, emotioneel en relationeel gebied.
-
05 Apr
Lifestyle & Neuropsychologie
Dit voorjaar zal de NVN voorjaarsconferentie in het teken staan van lifestyle interventies en de effecten die deze hebben op het cognitief functioneren. De keynote lecture wordt verzorgd door David Perrett.
-
19 Mar
Motorisch leren ITON
Na een CVA kunnen door uiteenlopende redenen problemen ontstaan bij het bewegen en het uitvoeren van dagelijkse handelingen: moeite met overeind komen uit bed, lopen, fietsen of met het functioneren van arm en hand. Bij begeleiding en therapie zijn er talloze mogelijkheden voorhanden om het bewegen en handelen van CVA- patiënt door training op een positieve manier te beïnvloeden. Deze cursus geeft een overzicht van de huidige theorieën over motorisch leren met voorbeelden uit revalidatie, sport, beweegonderwijs en muziek. Nieuwe theorieën uit de bewegingswetenschappen en inzicht in de rol van de hersenen kunnen bij het leren van motorische vaardigheden een inspiratiebron zijn voor een andere aanpak dan de gebruikelijke. De cursus is geschikt voor therapeuten, sporttrainers, leraren en muziekdocenten.