Lopen in relatie tot participatie na een beroerte; is training met virtual reality van toegevoegde waarde?
In Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 40.000 mensen een beroerte (herseninfarct of hersenbloeding). Een beroerte kan leiden tot ernstige beperkingen in lichamelijk en mentale functies. Deze beperkingen kunnen zorgen voor problemen met lopen. Ilona de Rooij, onderzoeker bij Revant geeft met haar proefschrift inzicht in de problemen die mensen na een beroerte ervaren met lopen én hoe dit samenhangt met beperkingen in dagelijkse activiteiten. Ook gaat zij in op de rol van virtual reality in de revalidatie.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die na een beroerte zelfstandig kunnen lopen (eventueel met hulpmiddelen), vaak nog beperkingen ervaren bij activiteiten in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld in werk, huishoudelijke taken en hobby’s. Het kunnen aanpassen van de manier waarop je loopt aan verschillende situaties en je omgeving is belangrijk. Zoals bijvoorbeeld een gesprek voeren tijdens het lopen of boodschappen dragen.
Virtual reality
Om het lopen te verbeteren wordt tijdens revalidatie steeds vaker training met virtual reality (VR) aangeboden. Revant beschikt over de GRAIL, een interactieve loopband met virtual reality die een uitdagende, maar veilige omgeving creëert waarin situaties uit het dagelijks leven worden nagebootst. Bijvoorbeeld het lopen over ongelijke trottoirs of het omgaan met obstakels en verstoringen. Ook het doen van extra taken tijdens het lopen kan geoefend worden in de virtuele omgeving.
Waardevolle aanvulling
De VR-training is een waardevolle aanvulling op de huidige trainingsvormen, vanwege extra mogelijkheden in het verbeteren van het lopen. De onderzoeken in dit proefschrift laten zien dat VR-training veilig en praktisch goed uitvoerbaar is. Mensen na een beroerte beoordelen de training erg positief en de VR-training zorgt voor een verbetering van het lopen. Daarnaast ervaren deze mensen minder beperkingen in het dagelijks leven. Gedurende de VR-training gingen mensen gemiddeld meer vooruit dan tijdens een looptraining zonder VR, maar dit verschil was niet groot (statistisch niet significant).
Lees meer